Vijfentwintig jaar bestaat het huidige Groninger Museum deze maand en er is geen betere manier om dit te vieren dan met een grote tentoonstelling van Mendini. De beroemde Italiaanse ontwerper die 25 jaar geleden hoofdarchitect was van het nog steeds spraakmakende Groninger Museumgebouw.
De tentoonstelling Mondo Mendini is een uitgelezen kans om de uitgesproken ontwerper van het postmodernisme en zijn creatief gedachtengoed nog beter te leren kennen. Want er is meer dan het karakteristieke gebouw in de zwaaikom voor het station, kurkentrekker Anna G en de welbekende Proust fauteuil. Daar kom je achter tijdens een bezoek aan het laatste project van de in februari jl. overleden alleskunner Alessandro Mendini. Hij heeft het geheel ingericht en vormgegeven zoals hij zelf het liefst over een vlooienmarkt of als toerist in een vreemde stad zou lopen. Genoeg te zien en achter iedere muur wacht een verrassing. Het is een zinnenprikkelend feestje van eigen werk gecombineerd met dat van andere meesters van kunst en design uit heden en verleden. Met weinig tekst, want verwonder je.
Mendini (1931 -2019) verwierp de hiërarchie tussen architectuur, autonome kunst en design -tussen hoge en lage kunst- maar geloofde in samenwerking en was een echte verbinder. Alle kunstvormen zag hij als gelijkwaardig en werden door elkaar gebruikt. Het beste voorbeeld hiervan is het museum zelf. Tel daarbij zijn humor en zijn wens om objecten te creëren die niet alleen functioneel en efficiënt zijn maar ook kleurrijk, fantasievol, grappig, geheimzinnig, ironisch en ontroerend zijn. Voorwerpen moeten een karakter tonen dat ze warmer en aardiger maakt. Neem dit alles bij elkaar en je stapt in de wereld van Mendini. Een walhalla waarin je wordt getrakteerd op oud en nieuw werk. Er zijn staaltjes vakmanschap met sublieme details. Zeker bij het Italiaans design. Want voor Italianen is decoratie een deel van de identiteit van het ontwerp. Inspiratiebronnen Wassily Kandinsky, Walt Disney, Henri Matisse en Virginia Woolf komen voorbij. Het Futurisme en Bauhaus ontbreken zeker niet. En natuurlijk zijn de Poltrona di Poust, met het pointillistisch werk Mantes van Paul Signac dat als inspiratie diende, en het Orchestra di Alessandro, het ‘orkestje’ van kurkentrekkers aanwezig.
Dit alles is slechts een greep uit wat er te zien is. Het is een dynamische tentoonstelling met spannende combinaties in een heerlijke roze omgeving. Want zelfs kleurenliefhebber Mendini moest toegeven dat een en ander beter tot zijn recht zou komen als muren, sokkels én vitrines in een teint geschilderd zouden zijn. Noem tentoonstelling Mondo Mendini gerust een hommage. Want dat is het. Een eerbetoon aan de kunst van het scheppen, een ode aan verwondering. Het is een fantastische laatste groet van Alessandro Mendini vanuit ‘zijn’ Groninger Museum aan de kunst van het leven.
Naast Mondo Mendini viert het Groninger Museum de hele maand oktober flink feest. Er zijn tal van feestelijkheden met o.a. een prijsvraag, lezingen, de Grote Groninger Museum Kunst en Cultuurquiz (neem je meest kunstminnende matties mee), een bakwedstrijd – kom maar door met die Mendini taart- en zaterdag 26 en zondag 27 oktober een feestweekend. Er is muziek, poëzie, theater, dans en nog veel meer. Op zaterdag is het museum tot 22.00 uur open en de toegang is het hele weekend gratis. Voor nada, noppes kan iedereen cultuur komen snuiven en het festijn vieren!
Meer weten over al dit leuks? Kijk op http://www.groningermuseum.nl/25
Afbeeldingen:© Groninger Museum Mendini-Carlo Lavatori, Visage archaïque-Luc Boegly/Fondation Cartier por l’art contemporain, Zaalfoto-Heinz Aebi
Recente reacties